اولین دوره مدرسه کسب و کار فردوسی

اولین دوره طرح آموزشی مدرسه کسب و کار فردوسی از تاریخ ۲۲ مرداد ماه 1394 در محل مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد. مدرسه کسب و کار فردوسی با هدف تقویت مهارت های حوزه کسب و کار، کارآفرینی، خلاقیت، ارتباط موثر، کارتیمی و حل مسئله در مخاطبین این دوره و نیز تربیت افرادی توانمند در حوزه  کارآفرینی راه اندازی شد. در اولین دوره از طرح مدرسه کسب و کار فردوسی، آموزش ها در قالب کارگاه هایی که به صورت کاملا تعاملی و با شرکت تمامی مخاطبین در بحث های مطرح شده، در زمینه های مختلفی نظیر خودشناسی، تدوین برنامه توسعه فردی، انواع کسب و کار و ابزار های طراحی کسب و کار، فنون سخنوری و مذاکره، خلاقیت، تفکر مخترعانه و حل مسئله برگزار گردید.

دانش آموزان با تشکیل تیم‌های ۴ تا پنج نفره، ایده‌های را برای تمرین عملی مطالب آموخته شده، برگزیدند. برای هر تیم مربی و تسهیل‌گری انتخاب شد تا در کنار تیم‌ها و تا انتهای دوره‌ی برنامه‌ی مدرسه و در خلال این مسیر همراه و راهنمای دانش آموزان باشد. شرکت کنندگان در این طرح ابتدا اصول و روش تفکر سیستمی و در ادامه برنامه‌ریزی شخصی خویش را در کارگاهی با همین نام فرا گرفتند و سپس برای خودشان به صورت عملی برنامه‌ریزی انجام دادند. در بخش آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار، دانش‌آموزان مطالب اصلی در مورد نگارش طرح تجاری را از متخصصین مربوطه آموخته و به طور عملی برای ایده‌های خود طرح تجاری (BP) نوشتند.

در بخش دیگر با هدف آشنایی مخاطبین با مشاغل مختلف ضمن ملاقات با اساتید مختلف دانشگاه با رشته‌های دانشگاهی آشنا شدند و مطالبی در مورد تجارت الکترونیک برای دانش پژوهان ارائه شد. روش درآمدزایی ایده‌های دانش آموزان در کلاس مدل کسب و کار به بحث گذاشته شد. دانش آموزان تئوری‌های آموخته شده در کلاس‌های مدل کسب و کار و مالی را در زمان اختصاصی در کارگاه‌های بعد ‌از آن در کنار مربي‌ و تسهيل‌گر خود تمرین نمودند.

مباحث مرتبط با مذاکره، فروش و بازاریابی توسط مربیان دانشگاهی ارائه شد که کاربرد اختصاصی آن را دانش آموزان در جشنواره‌ی فروشی که در طول سال تحصیلی اجرا خواهد شد، عینیت می دهند.

در کنار تمام آموزشهای فوق، در طول دوره، به منظور انتقال تجربیات و نیز افزایش انگیزه در مخاطبان، از كارآفرينان صاحب نام جوان دعوت شد تا از تجربه‌های واقعی خود و مسیری که برای کارآفرین شدن پیموده اند، در قالب سخنرانی های علمی-انگیزشی با دانش آموزان صحبت کنند.

در جهت تجربه فضای واقعی مشاغل مختلف، در طول دوره بازدید هایی علمی از مراکز تجاری و صنعتی نظیر کارخانه نان مزرعه، باغ گیاهشناسی و … برای دانش آموزان در نظر گرفته شد.

در بخشی دیگر از طرح آموزشی مدرسه کسب و کار فردوسی، به منظور افزایش سواد جهانی دانش آموزان شرکت کننده، از دانشجویان کشورهای مختلف نظیر استرالیا، کره جنوبی، فرانسه و … دعوت شد تا برای دانش آموزان سخنرانی کرده و به سوالات ایشان جواب دهند.

یکی از مهم ترین بخش های طرح مدرسه کسب و کار فردوسی تهیه پرونده رشد با هدف فراهم آوردن زمینه‌ی شناسايي دقيق‌تر شخصيت و ويژگي‌هاي رفتاري و با هدف برنامه‌ريزي خاص براي تك‌تك مخاطبین دوره می باشد. به همین منظور در طول دوره دانش آموزان جدول علاقه-مهارت، تست MBTI و جدول درخت زندگی را پر نمودند تا درکنار مصاحبه های صورت گرفته توسط ارزیابان و مشاوران مدرسه کسب و کار، پرونده رشد مورد نظر آماده ارائه به خانواده ها شود. لازم به ذکر است که در تمام طول دوره مشاورین و پشتیبانان دانش آموزان را در بازه های زمانی  ۱۰ دقیقه ای ارزیابی می کردند.

لازم به ذکر است در این طرح آموزشی مجموعا ۳۲ نفر از دانش آموزان مدارس برتر مشهد شرکت و از آموزشهای ارائه شده بهره بردند. که ۲۰ نفر از دانش آموزان پسر و  ۱۲ نفر دختر بودند.

Share: