دومین دوره مدرسه کسب و کار دانش آموزی فردوسی

دومین دوره طرح آموزشی مدرسه کسب و کار فردوسی از تاریخ ۲6 تیر ماه در محل دانشکده معماری دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

مدرسه کسب و کار فردوسی با هدف تقویت مهارت های حوزه کسب و کار، کارآفرینی، خلاقیت، ارتباط موثر، کارتیمی و حل مسئله در مخاطبین این دوره و نیز تربیت افرادی توانمند در حوزه کارآفرینی راه اندازی شد. در این دوره از طرح مدرسه کسب و کار فردوسی همانند دوره پیش، آموزش ها در قالب کارگاه هایی که به صورت کاملا تعاملی و با شرکت تمامی مخاطبین در بحث های مطرح شده، در زمینه های مختلفی نظیر مهارت ارتباط اثر بخش شامل خودشناسی، تدوین برنامه توسعه فردی و فنون سخنوری و مذاکره، مهارت سوار شامل سواد های 9 گانه، مهارت حل مسئله فیزیکی از قبیل دوره های آموزشی ساخت و لانچ موشک آبی، طراحی، ساخت و بارگذاری سازه های ماکارونی، ساخت انواع ربات ها با ماموریت های خاص و …، مهارت خلاقیت شامل دوره های ایده پروری و تفکر مخترعانه و مهارت کسب و کار ازجمله انواع کسب و کار و ابزار های طراحی کسب و کار برگزار گردید.

دانش آموزان با تشکیل تیم‌های ۴ تا پنج نفره، ایده‌هایی را برای تمرین عملی مطالب آموخته شده، برگزیدند. برای هر تیم یک منتور انتخاب شد تا در کنار تیم‌ها و تا انتهای دوره‌ی برنامه‌ی مدرسه و در خلال این مسیر همراه و راهنمای دانش آموزان باشد. شرکت کنندگان در این طرح ابتدا اصول و روش تفکر سیستمی و در ادامه برنامه‌ریزی شخصی خویش را در کارگاهی با همین نام فرا گرفتند و سپس برای خودشان به صورت عملی برنامه‌ریزی انجام دادند. در بخش آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار، دانش‌آموزان مطالب اصلی در مورد نگارش طرح تجاری را از متخصصین مربوطه آموخته و به طور عملی برای ایده‌های خود طرح تجاری (BP) نوشتند.

photo_2017-01-05_13-19-46-min

در بخش دیگر با هدف آشنایی مخاطبین با مشاغل مختلف ضمن ملاقات با اساتید و دانشجویان مختلف با رشته‌های دانشگاهی آشنا شدند و مطالبی در مورد تجارت الکترونیک برای دانش پژوهان ارائه شد. روش درآمدزایی ایده‌های دانش آموزان در کلاس مدل کسب و کار به بحث گذاشته شد. دانش آموزان تئوری‌های آموخته شده در کلاس‌های مدل کسب و کار و مالی را در زمان اختصاصی در کارگاه‌های بعد ‌از آن در کنار مربي‌ و تسهيل‌گر خود تمرین نمودند.

در کنار تمام آموزشهای فوق، در طول دوره، به منظور انتقال تجربیات و نیز افزایش انگیزه در مخاطبان، از كارآفرينان صاحب نام جوان دعوت شد تا از تجربه‌های واقعی خود و مسیری که برای کارآفرین شدن پیموده اند، در قالب سخنرانی های علمی-انگیزشی با دانش آموزان صحبت کنند.

در جهت تجربه فضای واقعی مشاغل مختلف، در طول دوره بازدید هایی علمی از مراکز تجاری ،صنعتی، فرهنگی و تاریخی نظیر پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی، تاسیسات قطار شهری مشهد، بازدید از موزه فاخر آستان قدس رضوی،پارک مینیاتوری شهرداری مشهد و … برای دانش آموزان در نظر گرفته شد.

photo_2017-01-05_13-19-38-min

در بخشی دیگر از طرح آموزشی مدرسه کسب و کار فردوسی، به منظور افزایش سواد جهانی دانش آموزان شرکت کننده، از دانشجویان کشورهای مختلف نظیر ایتالیا، نروژ و … دعوت شد تا برای دانش آموزان سخنرانی کرده و به سوالات ایشان جواب دهند و ضمن این پرسش و پاسخ از فرهنگ ملل مختلف آگاهی پیدا کنند.

یکی از مهم ترین بخش های طرح مدرسه کسب و کار فردوسی تهیه پرونده رشد با هدف فراهم آوردن زمینه‌ی شناسايي دقيق‌تر شخصيت و ويژگي‌هاي رفتاري و با هدف برنامه‌ريزي خاص براي تك‌تك مخاطبین دوره می باشد. به همین منظور در طول دوره دانش آموزان جدول علاقه-مهارت، تست خود شناسی،دو مرحله تست خلاقیت، دو مرحله تست عزت نفس و جدول درخت زندگی را پر نمودند تا درکنار مصاحبه های صورت گرفته توسط ارزیابان و مشاوران مدرسه کسب و کار، پرونده رشد مورد نظر آماده ارائه به خانواده ها شود. لازم به ذکر است که در تمام طول دوره مشاورین و پشتیبانان دانش آموزان را در بازه های زمانی 25 دقیقه ای ارزیابی می کردند.

لازم به ذکر است در این طرح آموزشی مجموعا 53 نفر از دانش آموزان مدارس برتر مشهد شرکت و از آموزشهای ارائه شده بهره بردند. که 4۰ نفر از دانش آموزان پسر و ۱3 نفر دختر می باشند.

Share: